

Z dniem 1 stycznia 2020 r. weszły w życie przepisy ustawy z 19 lipca 2019 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych (Dz.U. z 2019 r. poz. 1649; dalej: ustawa zmieniająca). Przepisy te wprowadzają w ustawach o podatku dochodowym nowe rozwiązania, które mają na celu – poprzez wzmocnienie pozycji wierzyciela i osłabienie pozycji dłużnika – ograniczanie skutków zatorów płatniczych. W uproszczeniu schemat podatkowego rozliczenia dokonywanego ze względu na brak zapłaty w odpowiednim terminie, sprowadza się:
Rozwiązania te nie są dla podatników nowością, ponieważ podobną do nich konstrukcję zawiera tzw. “ulga na złe długi”, która jest znana czynnym podatnikom VAT od 1 czerwca 2005 r. Jednak w zakresie podatku dochodowego niektóre rozwiązania istotnie różnią się od rozwiązań przyjętych dla celów podatku VAT.
W tej części materiału przybliżymy sobie ogólne zasady rozliczania „złych” długów na potrzeby CIT i PIT, które obowiązują od 1 stycznia 2020 r., natomiast w kolejnych materiałach zajmiemy się szczegółami tego rozliczenia.
Ograniczanie zatorów płatniczych – na czym polega przebieg rozliczenia w CIT i PIT
Jeśli wierzyciel dokonał dostawy towaru lub wykonał usługę, lecz nie otrzymał zapłaty w terminie 90 dni od upływu terminu płatności określonego na fakturze (rachunku) lub umowie, to wówczas przepisy ustaw o podatku dochodowym obowiązujące od 1 stycznia 2020 r. przyznają mu prawo do skorygowania swojego wyniku podatkowego o kwotę „złego” długu. Korekty dokonuje się za okres, w którym nieopłacona wierzytelność spełniła warunki do uznania za „zły” dług, tj. za okres, w którym upłynął termin 90 dni od upływu terminu płatności. Przy czym wierzyciel może zrekompensować sobie brak zapłaty zarówno na etapie ustalania zaliczki na podatek dochodowy, jak i w zeznaniu podatkowym.
Przykład – przebieg rozliczenia u wierzyciela
Założenia:
W dniu 15 stycznia 2020 r. firma X dokonała na rzecz firmy Y dostawy towarów. Wartość transakcji wynosiła 49 200 zł (wartość netto + VAT = 40 000 zł + 9 200 zł), gdzie przychód należny stanowił 40 000 zł. Termin płatności określony na fakturze: 31 stycznia 2020 r. Dłużnik (firma Y) nie uregulował zobowiązania ani w terminie płatności, ani w ciągu 90 dni od jego upływu, czyli do 30 kwietnia 2020 r.
Skutki w podatku dochodowym:
Wierzyciel (firma X), który w styczniu 2020 r. wykazał przychód należny w kwocie 40 000 zł, będzie mógł:
KONIEC PRZYKŁADU
O ile wierzyciel, który nie otrzymał zapłaty za dostawę towaru lub wykonanie usługi ma prawo do zmniejszenia podstawy opodatkowania/dochodu lub zwiększenia straty o kwotę „złego” długu, to na dłużniku, który w odpowiednim czasie nie uregulował zobowiązania, spoczywa obowiązek odpowiedniego skorygowania wyniku podatkowego poprzez zwiększenie podstawy opodatkowania/dochodu lub zmniejszenie straty o kwotę „złego” długu.
Przykład – przebieg rozliczenia u dłużnika
Założenia:
W lutym 2020 r. przedsiębiorstwo ABC nabyło od przedsiębiorstwa XYZ usługę serwisową, której wartość wynosiła 7 380 zł (wartość netto + VAT = 6 000 zł + 1 380 zł). W lutym 2020 r. wartość netto usługi serwisowej w kwocie 6 000 zł została zaliczona przez dłużnika (przedsiębiorstwo ABC) do kosztów uzyskania przychodów. Termin płatności określony na otrzymanej fakturze: 20 luty 2020 r. Dłużnik nie uregulował zapłaty ani w terminie płatności, ani w ciągu 90 dni od jego upływu, czyli do 20 maja 2020 r.
Skutki w podatku dochodowym:
Dłużnik (przedsiębiorstwo ABC) ma obowiązek:
KONIEC PRZYKŁADU
Ograniczanie zatorów płatniczych – których podatników dotyczy
Przepisy o ograniczaniu zatorów płatniczych w podatku dochodowym, które obowiązują od 1 stycznia 2020 r., dotyczą wierzycieli oraz dłużników, będących:
Uwaga! Korekta nie dotyczy transakcji handlowych dokonywanych pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Ograniczanie zatorów płatniczych – jakiego rodzaju transakcji dotyczą nowe przepisy
Prawo (u wierzyciela) lub odpowiednio obowiązek (u dłużnika) korekty wyniku podatkowego o kwotę “złego” długu dotyczy wierzytelności/zobowiązania o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy z 8 marca 2013 r. o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych (tekst jedn. Dz.U. z 2019 r. poz. 118 ze zm.; dalej: ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom). W tym miejscu nadmienię, że poprzedni tytuł tej ustawy (zapewne bardziej wszystkim znany), obowiązujący do 31 grudnia 2019 r., brzmiał: ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych.
Na tej podstawie korekta wyniku podatkowego dotyczy odpłatnej dostawy towaru lub odpłatnego wykonania usługi w transakcji handlowej, której wyłącznymi stronami są zasadniczo podmioty prowadzące działalność (przedsiębiorcy), a także podmioty uprawnione do udzielania zamówień publicznych, osoby wykonujące wolny zawód oraz oddziały i przedstawicielstwa przedsiębiorców zagranicznych. Tym samym korekta wyniku podatkowego, dokonywana w oparciu o przepisy ustawy zmieniającej, nie dotyczy np. wynagrodzenia przysługującego z tytułu odsetek za zwłokę, kar umownych czy odszkodowań. Nie dotyczy również odpłatnej dostawy towaru lub odpłatnego świadczenia usługi dokonanych na rzecz prywatnych osób fizycznych.
Ograniczanie zatorów płatniczych – jakie warunki musi spełniać transakcja handlowa
Aby wierzyciel miał prawo (a dłużnik – obowiązek) korekty „złego” długu transakcja handlowa musi spełniać pewne warunki, które są bardzo zbliżone do warunków określonych dla vatowskiej „ulgi na złe długi”. W rezultacie – jeśli minął już termin 90. dni od upływu terminu płatności – w celu korekty dokonywanej na potrzeby podatku dochodowego ustawodawca wymaga, aby:
1) dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie był w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
2) od daty wystawienia faktury (rachunku) lub zawarcia umowy dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została wystawiona faktura (rachunek) lub została zawarta umowa, a w przypadku gdy rok kalendarzowy, w którym wystawiono fakturę (rachunek), jest inny niż rok kalendarzowy, w którym zawarto umowę – gdy nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego późniejszej z tych czynności;
3) transakcja handlowa zawarta została w ramach działalności wierzyciela oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ograniczanie zatorów płatniczych – czy nowe rozwiązania dotyczą transakcji z 2019 r.
Na podstawie przepisów przejściowych (art. 16 i art. 17 ustawy zmieniającej) nowe przepisy o rozliczaniu „złych” długów w podatku dochodowym mają zastosowanie do transakcji handlowych, których termin zapłaty upływa po 31 grudnia 2019 r. Oznacza to, że nowe rozwiązania obejmują również transakcje handlowe z 2019 r., jeżeli termin ich zapłaty upłynie po 2019 r.
Przykład – przebieg rozliczenia dla transakcji handlowej z 2019 r., której termin zapłaty upłynął w 2020 r.
Założenia:
W grudniu 2019 r. spółka ALFA dokonała dostawy towarów na rzecz spółki BETA. Wartość transakcji wynosiła 24 600 zł (wartość netto + VAT = 20 000 zł + 4 600 zł). Termin płatności określony na fakturze: 1 stycznia 2020 r. Dłużnik (firma Y) nie uregulował zobowiązania ani w terminie płatności, ani w ciągu 90 dni od jego upływu, czyli do 31 marca 2020 r.
Skutki w podatku dochodowym:
W przypadku uzyskania dochodu za marzec 2020 r. przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy:
W przypadku podatników CIT, których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy, i rozpocznie się przed 1 stycznia 2020 r., nowe przepisy mają zastosowanie począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2019 r., w odniesieniu do transakcji handlowych, których termin zapłaty upływa po 31 grudnia 2019 r.
W następnych materiałach przeczytasz o przebiegu podatkowego rozliczenia „złego” długu: