

Zasady dotyczące dobrowolnego stosowania mechanizmu podzielonej płatności (dalej także: MPP lub split payment), które obowiązują od 1 lipca 2018 r., są już wszystkim znane. Mechanizm ten polega na tym, że zapłata podatku VAT, zrealizowana przez nabywcę przy użyciu komunikatu przelewu, trafia na rachunek VAT sprzedawcy, czyli specjalne konto, na którym są gromadzone środki pieniężne z tytułu zapłaty podatku VAT. Dotychczas stosowanie tego mechanizmu było dobrowolne. Ustawodawca zakłada, że od 1 września 2019 r. jego stosowanie w wybranych branżach będzie obowiązkowe. Czy jest to termin ostateczny? Trudno to jednoznacznie przesądzić, ale trzeba również brać pod uwagę fakt, że okres wakacyjny raczej nie sprzyja pracom legislacyjnym.
Warunki split payment określone przez UE
22 lutego 2019 r. została opublikowana decyzja wykonawcza Rady (UE) 2019/310 z dnia 18 lutego 2019 r. w sprawie upoważnienia Polski do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 226 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Decyzja ta upoważnia Polskę do stosowania mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do dostaw towarów i świadczenia usług podatnych na oszustwa, tj. zasadniczo objętych obecnie mechanizmem odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialnością solidarną. Obowiązkowy split payment nie obejmie zatem wszystkich przedsiębiorców. Obejmie on określone transakcje. Zgodnie z załącznikiem do decyzji, który zawiera wykaz 152 pozycji towarów i usług, sklasyfikowanych według odpowiedniego symbolu PKWiU, obowiązkowy split payment może dotyczyć m.in.:
Zgodnie z decyzją wykonawczą obowiązkowy split payment ma dotyczyć:
Decyzja 2019/310 upoważnia również Polskę do wprowadzenia obowiązku umieszczania na fakturach, które dotyczą towarów i usług wymienionych w ww. załączniku, specjalnego komunikatu skierowanego do nabywcy o konieczności wpłaty VAT na rachunek VAT.
Postanowienia tej decyzji mogą być stosowane w okresie od 1 marca 2019 r. do 28 lutego 2022 r. Stosowanie przez czynnych podatników VAT postanowień w niej zawartych wymaga jeszcze nowelizacji ustawy o VAT. W dniu wczorajszym, tj. 10 czerwca 2019 r. wpłynął do Sejmu rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, określający zasady obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności. Przepisy te mają obowiązywać od 1 września 2019 r.
Warunki obowiązkowego split payment określone w projekcie ustawy zmieniającej
Warunki stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, wynikające z projektu ustawy zmieniającej, są oparte na postanowieniach zawartych w ww. decyzji wykonawczej 2019/310.
Najistotniejsze założenia wynikające z ww. projektu ustawy w sprawie obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności:
Ustawodawca ma zamiar wprowadzić sankcje w postaci dodatkowego zobowiązania podatkowego w wysokości 100% kwoty podatku wykazanego na fakturze, które będą grozić:
Ponadto podatnicy CIT i PIT, którzy dokonają zapłaty za towary i usługi objęte załącznikiem nr 15 do ustawy o VAT z pominięciem obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności, nie zaliczą wydatku do kosztów uzyskania przychodów w takiej części, w jakiej zapłata nastąpiła w inny sposób (przepisy w tym zakresie mają obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.).
Ustawodawca założył, że dobrowolny split payment dalej będzie funkcjonował równolegle z tym obowiązkowym. Jeżeli więc transakcja dostawy towarów lub świadczenia usług nie będzie objęta obowiązkowym split payment, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby opłacić ją w sposób właściwy dla dobrowolnego split payment.